Παρασκευή 15 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ Ι΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

Η ερμηνεία του Συμβόλου της Πίστεως
 
«Προσδοκώ ανάστασιν νεκρών…» Α΄ - Η ανάσταση των νεκρών
Αφού αναλύσαμε την έννοια της προσδοκίας, αδελφοί μου, ερχόμαστε στο περιεχόμενό της, όπως δηλώνεται ξεκάθαρα στο Σύμβολο της Πίστεως. Το περιεχόμενο αυτό έχει δύο σκέλη: την ανάσταση των νεκρών και την αιώνια ζωή. Σήμερα θ’ ασχοληθούμε με το πρώτο.
Η ανάσταση των νεκρών αποτελεί θεμελιώδη πίστη της Εκκλησίας μας, επενδυμένη με την ισχύ του δόγματος. Όπως κάθε σημείο της πίστεώς μας, προέρχεται από τον λόγο του Ίδιου του Κυρίου, ο οποίος δεν επιδέχεται αμφισβήτηση: οι νεκροί ακούσονται της φωνής του Υιού του Θεού και οι ακούσοντες ζήσονται… μη θαυμάζετε τούτο, ότι έρχεται ώρα εν η πάντες οι εν τοις μνημείοις ακούσονται της φωνής Αυτού και εκπορεύσονται οι τα αγαθά ποιήσαντες εις ανάστασιν ζωής, οι δε τα φαύλα πράξαντες εις ανάστασιν κρίσεως. Την ίδια πίστη εκφράζει και ο Απόστολος Παύλος: ει γαρ πιστεύομεν ότι Ιησούς απέθανε και ανέστη, ούτω και ο Θεός τους κοιμηθέντας διά του Ιησού άξει συ αυτώ. Σημαντικές, επίσης, είναι και άλλες μαρτυρίες περί της Αναστάσεως των νεκρών, τόσο στην Καινή, όσο και στην Παλαιά Διαθήκη.

Δυστυχώς, στην εποχή μας και μεταξύ των Χριστιανών παρατηρείται αμφισβήτηση της θεμελιώδους πίστης της Εκκλησίας μας στην ανάσταση των νεκρών, η οποία θα συμβεί προ της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου. Πολλοί θεωρούν ότι μπορούν να αποδέχονται επιλεκτικά την πίστη της Εκκλησίας και να πρεσβεύουν μόνον όσα μπορούν να κατανοήσουν ή η λογική τους μπορεί να δικαιολογήσει. Η ανάσταση των νεκρών, όμως, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την Ανάσταση του Χριστού, πράγμα που σημαίνει πως η αμφισβήτησή της θέτει εν αμφιβόλω την ίδια την Ανάσταση του Θεανθρώπου. Αν αυτό συμβαίνει, για ποια πίστη ομιλούμε, σε ποιον Χριστιανισμό αναφερόμαστε;
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμβουλεύει όσους έχουν αμφιβολίες για την ανάσταση των νεκρών, χρησιμοποιώντας την εικόνα της Εκκλησίας ως Σώμα Χριστού: «όταν έχεις αναστημένη την κεφαλή, τον Χριστό, που είναι η Αρχή, να μην αμφιβάλεις και για ολόκληρο το σώμα». Σε άλλο σημείο συνδέει την άρνηση της αναστάσεως των νεκρών με την άρνηση του Ίδιου του Χριστού: «αν δεν υπάρχει ανάσταση, έχει ανατραπεί ολόκληρη η πίστη μας. Αν δεν υπάρχει ανάσταση, το κήρυγμά μας δεν έχει λόγο ύπαρξης και ούτε ο Χριστός έχει αναστηθεί. Αν, όμως, ο Χριστός δεν αναστήθηκε, ούτε γεννήθηκε, ούτε ανέβηκε στους ουρανούς». Στη συνέχεια συνδέει την ανάσταση των νεκρών με την έλευση του Χριστού στον κόσμο: «πώς είναι δυνατόν να μην ανασταίνονται οι νεκροί; Αν δεν ανασταίνονται, γιατί αναστήθηκε ο Χριστός; Γιατί ήρθε; Γιατί προσέλαβε σάρκα, αν δεν επρόκειτο να αναστήσει σάρκα; Ο Ίδιος δεν είχε ανάγκη να αναστηθεί, αλλά για μας αναστήθηκε».
Κατά τον ίδιο τρόπο και ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης προειδοποιεί ότι η άρνηση ή ακόμα και η αμφιβολία περί της αναστάσεως των νεκρών συνιστά άρνηση της Αναστάσεως του Χριστού: «Όποιος απορεί για την ανάσταση των νεκρών, αθετεί και την Ανάσταση του Χριστού. Ο Χριστός αναστήθηκε και το μαρτυρεί η πίστη μας αυτό, η οποία διεσπάρη και ριζώθηκε σε όλο τον κόσμο. Έτσι και οι νεκροί πρόκειται να αναστηθούν με την δύναμη του Χριστού».
Είπαμε, νωρίτερα, ότι η ανάσταση των νεκρών θα συμβεί προ της Δευτέρας Παρουσίας του Χριστού. Τί θα συμβεί, όμως, με εκείνους που θα βρίσκονται εν ζωή στην έσχατη ώρα της ανθρώπινης ιστορίας; Η διδασκαλία της Εκκλησίας μάς λέγει ότι οι ζώντες θα πεθάνουν και αυτοστιγμεί θα αναστηθούν, ούτως ώστε άπαντες να γνωρίσουν το γεγονός του θανάτου.
Ασφαλώς, όταν ομιλούμε για την ανάσταση των νεκρών, εννοούμε την ανάσταση των νεκρών σωμάτων, καθότι η ψυχή είναι εκ φύσεως αθάνατη. Με την ανάστασή του το νεκρό σώμα θα ενωθεί με την ψυχή, ούτως ώστε να συσταθεί εκ νέου ο όλος άνθρωπος και να παρουσιαστεί, ψυχή τε και σώματι, ενώπιον του δικαίου Κριτού. Αυτή την αλήθεια διακηρύσσουν οι Πατέρες της Εκκλησίας, ανάμεσα στους οποίους ο Μέγας Βασίλειος, που διδάσκει ότι «το σώμα, το οποίο διαλύθηκε μέσα στους τάφους, θα αναστηθεί, η δε ψυχή, η οποία λόγω του βιολογικού θανάτου χωρίστηκε και αποκλείστηκε από το σώμα, θα κατοικήσει και πάλι με αυτό».
Ποια μορφή, όμως, θα έχει το ανθρώπινο σώμα μετά την ανάστασή του εκ των νεκρών; Ποια θα είναι η κατάστασή του, εν ημέρα κρίσεως; Σ’ αυτά τα κορυφαία θεολογικά ερωτήματα θ’ αναφερθούμε, συν Θεώ, αγαπητοί μου, στην επόμενη ομιλία μας. ΑΜΗΝ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου